Zmiany dla firm od 2019 r.

Możliwości jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, wprowadzenie statusu tak zwanego małego podatnika CIT i PIT dla firm o przychodach nieprzekraczających 2 mln euro w ciągu roku, możliwości wliczenia wartości pracy wykonywanej przez współmałżonka do kosztów uzyskania przychodów, czy też zniesienie obowiązkowego przeprowadzania okresowego szkolenia BHP w niektórych firmach – to część propozycji, które zawarto w Pakiecie MŚP.

Większość rozwiązań proponowanych dla mikro-, małych, jak również średnich firm zacznie obowiązywać już w 2019 roku. Pakiet MŚP stanowi kolejne zaraz po pakiecie 100 zmiany dla firm, jak i Konstytucji Biznesu. Jest to rozwiązanie ustawowe, które ma za zadanie ograniczyć bariery biurokratyczne dotyczące małych i średnich firm. Wprowadza szereg bardzo atrakcyjnych rozwiązań, dzięki którym w kieszeniach przedsiębiorców pozostanie ponad 4 mld złotych w perspektywie najbliższych 10 lat.

snowing/bigstockphoto.com

Pakiet MŚP to prawie 50 zmian w prawie gospodarczym i podatkowym, które mają za zadanie ułatwić małym i średnim firmom funkcjonowanie, a także obniżyć koszty.

Pośród najważniejszych zmian jest chociażby możliwość wliczenia wartości pracy wykonywanej przez współmałżonka do kosztów uzyskania przychodów. Ta zmiana ma za zadanie przynosić korzyści dla wielu mikro- i małych przedsiębiorstw rodzinnych. Podatnik, który zatrudni w swojej firmie małżonka, będzie traktowany tak samo, jak w przypadku podatnika zatrudniającego osobę spoza rodziny.

Kolejnym ułatwieniem będzie możliwość jednorazowego rozliczenia straty do 5 mln zł, a także wprowadzenie statusu małego podatnika CIT i PIT, który uzyskują przedsiębiorstwa o przychodach w kwocie nieprzekraczającej 2 mln euro w ciągu roku.

Zniesiony zostanie również obowiązek przeprowadzania okresowego szkolenia BHP dla najlżejszych miejsc pracy w przedsiębiorstwach, w przypadku pracowników biurowych.

Szacowana liczba pracowników, która zostanie zwolniona z obowiązku szkoleń BHP, to blisko 5 mln osób. To przełoży się na znaczne oszczędności. Obecnie to pracodawca ponosi koszty związane ze szkoleniem BHP.

Pośród istotnych zmian jest również propozycja skrócenia ze 150 do 90 dni terminu, który uprawnia wierzyciela do skorzystania z ulg na złe długi w VAT.

Znaczne ograniczenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i biurokracji może się przełożyć na duże inwestycje w firmach.

Miejmy nadzieję, że wyżej wymienione ułatwienia dla przedsiębiorców to zachęta dla tych, którzy się jeszcze zastanawiają i wahają, czy warto założyć w naszym kraju działalność gospodarczą. Wreszcie stanowi to uwolnienie środków w przedsiębiorstwach, w które być może właściciele firm będą chcieli zainwestować, ponieważ zostaną odjęte wydatki, które do tej pory przedsiębiorcy musieli ponosić z tytułów obciążeń biurokratycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.