Zasady zatrudnienia studenta
Swoją pierwszą pracę najczęściej podejmujemy już na studiach. Chcąc zdobyć pierwsze doświadczenie oraz zarobić dodatkowe pieniądze na własne potrzeby wybieramy różne profesje, często niewymagające większych kwalifikacji. Dla pracodawcy student może okazać się świetnym wyborem ze względu na młodzieńczy entuzjazm oraz wiele udogodnień wynikających z zatrudniania młodych ludzi.
Współpracę można podjąć zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i zlecenia czy stażu. Najpowszechniejszą formą zatrudniania studentów pozostaje jednak umowa-zlecenie, która daje swobodę obu stronom oraz zapewnia niższe koszty pracownika.
Korzyści umowy-zlecenia
Ten rodzaj umowy najczęściej zawierany jest ze studentami i uczniami przed ukończeniem 26. roku życia, ponieważ nie wymaga opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Istotny dla ZUS jest bowiem status ucznia, który oznacza, że pracownik kontynuuje naukę w jakiejkolwiek placówce edukacyjnej. Pracodawca ma w obowiązku jedynie płacenie podatku dochodowego. W przypadku, gdy wynagrodzenie brutto wynosi maksymalnie 200 zł, odprowadza się zryczałtowany 18-procentowy podatek dochodowy. Przy wyższej pensji obowiązują standardowe koszty uzyskania przychodów.
Umowa o praktykę studencką/absolwencką
Studenci cenią sobie również praktyki studenckie, które pozwalają im na zdobycie cennego doświadczenia jeszcze w trakcie nauki. Warunkiem do zawarcia umowy o praktykę absolwencką jest nieukończenie 30. roku życia. Praktyka odbywana jest na podstawie pisemnej umowy, która może trwać maksymalnie 3 miesiące. Pensja w takim wypadku jest mniejsza – zgodnie z prawem nie może przekroczyć dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale najczęściej praktyka jest bezpłatna. Ta forma współpracy nie wymaga opłacania żadnych składek ZUS, a jedynie podatku dochodowego w wysokości 18 procent wynagrodzenia brutto.
Zalety stażu absolwenckiego
Osoby tuż po studiach od razu chcą podjąć zatrudnienie w dobrze rokującym przedsiębiorstwie, by zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystać w praktyce. Pracodawca bardzo rzadko chce jednak zatrudniać osoby bez doświadczenia, dlatego dobrym rozwiązaniem dla obu stron jest staż absolwencki, dofinansowany z urzędu pracy. W gestii przedsiębiorcy jest zgłoszenie zapotrzebowania na stażystę we właściwym urzędzie pracy. Natomiast stażystą może być tylko osoba bezrobotna, która ukończyła studia i ma maksymalnie 25 lat. Zaletą stażu jest opłacenia pensji oraz składek ZUS przez urząd pracy. Zadaniem pracodawcy jest natomiast zapewnienie młodej osobie dobrych warunków do pracy i możliwości przeszkolenia jej do dalszego zatrudnia w oparciu o stosunek pracy.
Pierwsza umowa o pracę
Zgodnie z przepisami prawa pracy osoba, która do tej pory nie miała opłacanego ubezpieczenia społecznego, przez pierwszy rok pracy może otrzymywać wynagrodzenie o 20 proc. niższe od minimalnego. W ten sposób koszty ZUS i podatku również są niższe. Jednak należy pamiętać, że oczekiwania osób po studiach są wyższe i nie każdy zgodzi się na pracę za mniejsze pieniądze.