Profil zaufany i kwalifikowany podpis elektroniczny
Zarówno profil zaufany, jak i podpis elektroniczny służą do potwierdzania tożsamości online w kontaktach z urzędami i przy załatwianiu różnego rodzaju formalności. Jeden i drugi jest alternatywą dla tradycyjnego podpisu ręcznego. Jednak są między nimi pewne różnice.
Profil zaufany jest darmowy. Jednak ma on mniejszy zakres zastosowań niż podpis elektroniczny. Stosuje się go jedynie w kontaktach z administracją na platformach urzędowych. Przykładowe zastosowania to podpisywanie wniosków do urzędów, sprawy związane z rejestracją firmy, podatkami i składkami ZUS.
Profil zaufany można założyć w serwisie pz.gov.pl. W tym celu zakładamy tam konto i w ciągu 14 dni potwierdzamy je w jednym z punktów potwierdzających (ich listę można znaleźć również na stronie pz.gov.pl – są to z reguły organy administracyjne i oddziały niektórych banków). Jeśli posiadamy kwalifikowany podpis elektroniczny, można za jego pomocą potwierdzić profil zaufany bez wychodzenia z domu. Profil zaufany można także potwierdzić poprzez platformy internetowe wybranych banków. Ważność profilu zaufanego trwa 3 lata.
Kwalifikowany (bezpieczny) podpis elektroniczny jest płatny. Ceny zestawów do podpisu elektronicznego mogą się różnić w zależności od czasu ważności (rok lub dwa lata) i od dostępności dodatkowych usług, ale zwykle mieszczą się w przedziale 250-400 zł. Po upłynięciu czasu ważności wymagana jest dodatkowa opłata za odnowienie. Podpis taki można zakupić u jednego z wykwalifikowanych dostawców – ich listę można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji.
Kwalifikowany podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny. Stosuje się go m.in. do podpisywania faktur elektronicznych i umów, a także składania pism do sądów, KRS, CEIDG, GIODO, jak również do składania ofert w przetargach.
Jedno i drugie rozwiązanie to znaczna oszczędność czasu. Nie trzeba już osobiście zjawiać się w urzędach ani czekać w kolejkach. Można załatwiać sprawy w dowolnym czasie i dowolnym miejscu. Podpis elektroniczny, ze względu na koszt, jest zalecany przede wszystkim dla przedsiębiorców. Od 2015 r. jego stosowanie jest wymagane od firm zatrudniających powyżej 5 osób. Pozostałe podmioty nie mają takiego obowiązku. Natomiast profil zaufany przyda się każdemu, kto ma do czynienia z bankami i urzędami.