Krajowa Administracja Skarbowa
Jedną ze zmian zapowiadanych od dłuższego czasu przez obecną ekipę rządzącą jest reforma aparatu administracyjnego w zakresie administracji skarbowej. Poselski projekt ustawy o powołaniu Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), wniesiony do Sejmu 3 czerwca 2016 roku, zakłada utworzenie zintegrowanego podmiotu, łączącego zadania (dotychczas działających odrębnie): administracji podatkowej, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej (w skład KAS mają wejść urzędy skarbowe, urzędy celne oraz organy kontroli skarbowej).
Wskazywane przez ustawodawców rozproszenie kompetencji dotyczące gromadzenia dochodów budżetowych, w tym poboru należności podatkowych i celnych, kontroli prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych i celnych oraz egzekucji, prowadzi między innymi do niskiej realizacji zobowiązań skarbowych przez podatników oraz do wzrostu poziomu oszustw podatkowych. Brak jednolitych procedur oraz powielanie zadań przez poszczególne jednostki prowadzi ponadto do niegospodarności w zakresie finansowania ich działalności.

fot. sqback/bigstockphoto.com
Mająca podlegać właściwemu ministrowi do spraw finansów publicznych, Krajowa Administracja Skarbowa ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego, uspójnienie i zintegrowanie procedur kontroli skarbowej, ujednolicenie systemu informatycznego oraz wprowadzenie jednoinstancyjności w wydawaniu orzeczeń. Zgodnie z założeniami, wprowadzone zmiany mają doprowadzić między innymi do zwiększenia skuteczności ściągalności zobowiązań podatkowych i celnych, ograniczenia skali oszustw, wzrostu poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązku podatkowego przez podatników (w tym przedsiębiorców), obniżenia kosztów funkcjonowania administracji skarbowej do realnego poziomu, a także podniesienia poziomu obsługi klienta. Zapowiadana jednoinstancyjność orzecznictwa ma z kolei doprowadzić do wydawania jednolitych interpretacji podatkowych uznawanych przez wszystkie podległe jednostki.
Krajowa Administracja Skarbowa ma rozpocząć funkcjonowanie 1 stycznia 2017 roku.