Fundusz Ekspansji Zagranicznej

Pod koniec 2014 roku Bank Gospodarstwa Krajowego zaplanował wprowadzenie w I kwartale bieżącego roku Funduszu Ekspansji Zagranicznej. Jego celem ma być wspieranie finansowe oraz logistyczne polskich firm na rynkach państw Europy i świata. Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw ma wynieść BGK aż 1,5 mld zł.

Czym w założeniu ma być FEZ?

Fundusz Ekspansji Zagranicznej

fot. sqback/bigstockphoto.com

Oferta Funduszu Ekspansji Zagranicznej została skierowana do wszystkich polskich małych i średnich firm, które działają z powodzeniem w kraju i planują rozszerzenie swojej działalności poza granice Polski. Stworzony w ramach Banku Gospodarstwa Krajowego FEZ ma pomagać rodzimym przedsiębiorstwom w podbijaniu zagranicznych rynków. Ma być on lekarstwem na brak pieniędzy i duże problemy z wypromowaniem własnej marki na świecie przez polskich przedsiębiorców.

Początkowo Fundusz ma zostać zasilony 100 mln zł, a jeśli będzie cieszył się on sporym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców to suma ta może wynieść nawet 1,5 mld zł.

Cele i zadania FEZ

Głównym zadaniem Funduszu będzie wspieranie ekspansji zagranicznej naszych rodzimych firm przez inwestowanie w zagraniczne podmioty polskich spółek. Wśród planowanych form inwestycji znajdzie się przede wszystkim współfinansowanie w postaci kapitału oraz pożyczek. Szacowany udział Funduszu Ekspansji Zagranicznej w każdym z projektów ma wynieść od 5 mln do 50 mln zł i ma stanowić nie więcej niż połowę wartości całej inwestycji.

Dzięki współpracy z Funduszem Ekspansji Zagranicznej polskie firmy będą mogły:

  • tworzyć lub rozbudowywać zagraniczną sieć sprzedaży i dystrybucji,
  • uzyskiwać dostęp do surowców, komponentów, technologii,
  • lokować swoją działalność bliżej zagranicznych klientów,
  • w pełni powielać na zagranicznych rynkach ten model działania, który przyniósł im sukces w Polsce,
  • przejmować marki handlowe zagranicznych konkurentów.

Główne zalety Funduszu to:

  • podział ryzyka inwestycyjnego pomiędzy inwestora prywatnego i publicznego,
  • ułatwienie dostępu do dodatkowego finansowania,
  • dostęp do nowatorskiego finansowania inwestycji.

Tego rodzaju wsparcie finansowe oraz zabezpieczenia dla naszych rodzimych firm inwestujących za granicą są konieczne, gdyż ekspansja i promocja własnej marki jest bardzo kosztowna, a także skomplikowana. Dzięki FEZ każdy polski przedsiębiorca z niższej czy średniej półki będzie mógł pozwolić sobie na zakupienie informacji o danym rynku, dobrych produktów czy technologii, znalezienie właściwych partnerów i inwestycje w sieć dystrybucji, agentów czy też założenie własnej firmy.

Aby wziąć udział w tym przedsięwzięciu, należy przygotować opis projektu ekspansji zagranicznej, który będzie uwzględniał dane finansowe. Następnie zespół TFI BGK S.A. przeanalizuje dostarczone informacje, wskazując jakie inne dokumenty bądź dane będą niezbędne do dalszej współpracy. Po oficjalnym uruchomieniu Funduszu Ekspansji Zagranicznej rozpoczną się rozmowy z zainteresowanymi firmami, które będą dotyczyć finansowania poszczególnych projektów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.