Anulowanie faktury

W świetle obowiązującego prawa podatkowego, faktury są bardzo ważnymi dokumentami z punktu widzenia księgowości. Pozwalają one nie tylko monitorować wydatki, ale przede są one podstawą rozliczeń podatkowych. Niekiedy jednak zdarza się, że dokument został wystawiony wbrew stanowi faktycznemu. Wtedy też może wystąpić konieczność anulowania tak wystawionego dokumentu.

Anulowanie fakturyPodczas wystawiania faktury, dość często może zdarzyć się, że będzie ona zawierać nieścisłości lub błędne dane wynikające zarówno z błędów popełnionych przez człowieka jak też z uwagi na otrzymany rabat lub uznanie reklamacji. W takim wypadku konieczne jest zazwyczaj wystawienie faktury korygującej. Szczegółowe regulacje są zawarte w § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie faktur. Mniej istotne błędy można natomiast poprawić sporządzając notę korygującą.

Często jednak zdarza się, że konieczne może okazać się anulowanie faktury. Ma to miejsce wtedy kiedy wystawiony dokument opisuje usługę lub transakcję, która w rzeczywistości się nie odbyła lub jeżeli korekta ze względu na zbyt duże różnice nie byłaby możliwa. Jeżeli niewłaściwie wystawiona faktura nie została jeszcze przekazana do klienta, jest ona anulowana przez wystawiającego.

Niestety ustawodawcy nie uregulowali precyzyjnie przepisów dotyczących anulowania faktur VAT w przypadku wystawienia ich w wyniku pomyłki, która nie może zostać skorygowana. Niedawna nowelizacja przepisów właściwej ustawy, również nie przewidziała takich regulacji. Kolejne akty prawne także nie opisują takiej sytuacji. Możliwość anulowania faktur jest jednak dopuszczana przez organy podatkowe, poprzez naniesienie na nie odpowiednich adnotacji. Adnotacja taka powinna zawierać jasną treść np.: „anulowano” wraz z datą oraz podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktur. Dodatkowo faktura powinna być przekreślona. Dokument, który został anulowany nie może być wprowadzony do ewidencji VAT i być wykazany w deklaracji VAT. Faktura przechowywana jest wyłącznie w dokumentach firmowych tylko do celów archiwalnych.

Aby faktura kwalifikowała się do anulowania muszą zachodzić dwie najważniejsze przesłanki: brak faktycznego wykonania usługi lub dokonania transakcji oraz niewprowadzenie jej do obrotu prawnego. Co ważne obydwie przesłanki muszą zachodzić łącznie. Warto pamiętać, że organy podatkowe, a także sądy akceptują anulowanie faktur z wyżej wymienionych przesłanek, to jednak czynność ta powinna być wykonywana wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych. Takie też jest uzasadnienie prawomocnego wyroku Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 796/11.

One comment

  1. Nie obowiązuje aktualnie żadne „rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie faktur”. Warto byłoby aktualizować treść publikacji, by nie wprowadzać ludzi w błąd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.